Sök:

Sökresultat:

1054 Uppsatser om Komplext arbetssätt - Sida 1 av 71

BARRI?RER SOM MEDF?R ATT PERSONER MED MISSBRUK KAN AVST? FR?N ATT S?KA V?RD. En litteratur?versikt

Bakgrund: Missbruk av substanser ?r ett globalt problem och kr?ver insatser fr?n h?lso- och sjukv?rd f?r att b?de hj?lpa personer att ta sig ur ett missbruk och hantera andra symtom eller sjukdomar. Samtidigt ?r det l?ngt ifr?n alla som har missbruk som s?ker v?rd n?r de beh?ver f? hj?lp. Ovilja att s?ka v?rd kan resultera i negativa konsekvenser p? b?de individ- och samh?llsniv?.

Att vÀxa upp och leva med komplext hjÀrtfel ? en intervjustudie med ungdomar

I föreliggande uppsats undersöktes upplevelser av att vÀxaupp och leva med komplext hjÀrtfel genom semistrukturerade intervjuer medsju ungdomar i Äldrarna 15-18 Är. Genom en tematisk analys Äterfanns fleratonÄrstypiska aspekter och teman. Resultaten visade Àven pÄ psykosocialaaspekter och potentiella utmaningar specifikt relaterade till hjÀrtfelen, vilkaungdomarna försöker hantera pÄ flera olika sÀtt. Majoriteten uppgav att deidag lever relativt opÄverkade av sitt komplexa hjÀrtfel, att de anser sig varasom andra jÀmnÄriga samt uppfattar vardagen som hanterbar. Ur etttidsperspektiv noterade flera att det har blivit lÀttare att leva med sitt hjÀrtfelsom Àldre.

Psykisk oh?lsa inom f?rskolan Det kommer v?l senare i livet? En kvalitativ studie om f?rskoll?rares och specialpedagogers uppfattningar och erfarenheter av begreppet psykisk oh?lsa samt deras f?rebyggande arbete i f?rskolan.

Utifr?n den kvalitativa metoden behandlar studien f?rskoll?rares och specialpedagogers olika uppfattningar samt erfarenheter av psykisk oh?lsa inom f?rskoleverksamheten. Fem f?rskoll?rare och tre specialpedagoger har intervjuats. Fr?gor som hur de enskilda professionerna uppfattar och identifierar psykisk oh?lsa bland barn mellan ett och fem ?r ?r centrala f?r studien tillsammans med hur ett f?rebyggande och h?lsofr?mjande arbete praktiseras inom f?rskolan. Den specialpedagogiska teorin samt det salutogena perspektivet har varit betydelsefullt f?r studien d? resultatet har tolkats utifr?n dessa.

OESP-paradigmet som ett komplext adaptivt system

Problem: Under senare Är har mer organiska idéer prÀglat det strategiteoretiska tÀnkandet. En ansats till att dels vidareutveckla de organiska tankegÄngarna och dels sammanföra rÄdande strategiparadigm till en enhetlig modell har gjorts av Farjoun (2002). Modellen som blev resultatet kallas OESP-paradigmet och bÀr med sig likheter med vad som kallas ett komplext adaptivt system. Men genom att anta OESP-paradigmet som ett komplext adaptivt system följer ocksÄ vissa implikationer. Dessa konsekvenser förklaras med hjÀlp av delar frÄn komplexitetsteorin.

Var finns hjÀlpen? : om komplex traumatisering och traumabehandling.

Det finns ett klart samband mellan komplex traumatisering och psykisk och fysik ohÀlsa. MÄnga mÀnniskor har stora problem med det dagliga livet och relationer. Förutom det personliga lidandet Àr effekterna av komplex traumatisering av stor samhÀllsekonomisk betydelse. Syftet med studien Àr att undersöka psykoterapeutisk behandling av traumatiserade patienter inom icke specialiserade enheter. FrÄgestÀllningarna i studien Àr: Vad innebÀr effekterna av komplex traumatisering för individen? Vilka Àr terapeuters upplevelse av att arbeta med komplext traumatiserade individer? FÄr individer med diagnosen komplex PTSD den hjÀlp de behöver? Den metod som anvÀnts Àr en kvalitativ studie dÀr sex legitimerade psykoterapeuter med psykodynamisk inriktning intervjuas.

LÀrares uppfattningar om bedömning i matematik i skolÄr 3

Syftet med detta examensarbete var att beskriva och öka förstÄelsen för vad lÀrare har för uppfattningar om bedömning i matematik i skolÄr 3. Syftets frÄgestÀllningar tydliggör undersökningen huvudsyfte och visar pÄ att bedömning Àr ett komplext Àmne och har betydelser av skiftande slag. Med detta som utgÄngspunkt konstruerade vi en intervjuguide för att söka svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. Undersökningsmetoden var fenomenografisk med kvalitativa intervjuer som redskap. Vi har intervjuat 6 behöriga lÀrare som arbetar eller har arbetat med elever i skolÄr 3 om deras uppfattningar om bedömning i matematik.

En kvalitativ studie om hur ledare anv?nder ledarstilar f?r att motivera ut?vare inom lagidrott kontra individuell idrott

Ledarstil ?r ett oerh?rt brett begrepp vilket innefattar m?nga olika aspekter. Bakgrunden till unders?kningen grundade sig i att se hur dessa ledarstilar kan appliceras och till?mpas f?r att motivera ut?vare i s? stor utstr?ckning som m?jligt. Syftet med unders?kningen var s?ledes att urskilja hur ledare mellan individuella idrott och lagidrott anv?nder ledarstilar f?r att motivera sina ut?vare.

Nutrition - ett komplext fenomen i samband med höftfraktur

LÄgt protein- och energiintag Àr vanliga kÀnnetecken hos höftfrakturspatienter. Under sjukhusvistelsen fortsÀtter ofta det otillrÀckliga intaget, vilket kan utgöra ett hinder för den funktionella ÄterhÀmtningen. Syftet med denna studie Àr att belysa nutritionens betydelse för tillfrisknandet efter en höftfraktur och undersöka vilken roll sjuksköterskan har i detta sammanhang. Följande frÄgestÀllningar efterstrÀvas att besvaras: Hur pÄverkar patientens nutritionsstatus tillfrisknandet efter en höftfraktur? Vilken roll har sjuksköterskan i detta eventuella samband? Teoretisk referensram för arbetet Àr Doris Carnevalis Dagligt liv ? Funktionellt hÀlsotillstÄnd ? modellen.

LÀsförmÄga och arbetsminne hos barn med hörapparat eller cochleaimplantat

I Sverige erbjuds barn med hörselnedsÀttning cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) beroende pÄ typ och grad av hörselskada. Med CI möjliggörs utveckling av talat sprÄk för barn som fötts döva eller gravt hörselskadade. Den tekniska utvecklingen jÀmte pedagogiska insatser har lett till en allt bÀttre sprÄklig och kognitiv utveckling hos barn med hörselnedsÀttning och ett minskande glapp till jÀmnÄriga normalhörande barn. Syftet med denna studie var att undersöka olika aspekter av arbetsminne och lÀsförmÄga hos nio barn med CI och sju barn med hörapparat. Femtifem barn med normal hörsel utgjorde referensgrupp.

Vad Àr strategisk rörlighet?

Strategisk rörlighet Ă€r ett begrepp som anvĂ€nds frekvent i dagens moderna insatsförsvar.Men vad Ă€r strategisk rörlighet egentligen? RĂ€cker det att införskaffa modernatransportflyg för att insatsförband ska ha strategisk rörlighet? Denna uppsats har till syfteatt visa pĂ„ att strategisk rörlighet Ă€r ett komplext begrepp. Ämnet Ă€r angripet med ensystemvetenskaplig teorianknytning och genomförs som en kvalitativ deskriptiv metod.Den teknik som anvĂ€nds för insamling av data Ă€r litteratursökning. Det Ă€r trefrĂ„gestĂ€llningar som behandlas: Är Sverige som nation i behov av förmĂ„gan och/ellerfunktionen strategisk rörlighet, Vad Ă€r strategisk rörlighet samt Finns det nĂ„gon skillnadmellan funktionen och förmĂ„gan strategisk rörlighet och i sĂ„ fall vad bestĂ„r den i?Strategisk rörlighet visar sig vara ett komplext begrepp som tĂ€cker ett stort omrĂ„de alltifrĂ„nvilka transportresurser som behövs, till att enheter behöver vara interoperabla för att intebara kunna transporteras utan för att kunna verka tillsammans med andra lĂ€nders enheter.Resultatet Ă€r att Sverige Ă€r i behov av förmĂ„gan strategisk rörlighet, att strategisk rörlighetĂ€r ett system av transportkapaciteter, materiel och utrustning samt personal och kompetens,att strategisk rörlighet Ă€r en förmĂ„ga och inte en funktion..

Dyslexiidentifiering: en kvalitativ studie om dyslexiupptÀckter pÄ gymnasiet

Vi har undersökt hur man identifierar dyslexi pÄ gymnasienivÄ för att fÄ svar pÄ varför dyslexiproblematiken ser ut som den gör i högre utbildningar. Syftet med studien Àr att ur ett pedagogiskt perspektiv undersöka hur en process av dyslexiidentifiering ser ut pÄ gymnasienivÄ samt se hur verktyg/metoder som tillhandahÄlls fungerar. VÄrt arbete har utgÄtt ifrÄn frÄgor som:Vilka erfarenheter har pedagoger pÄ gymnasiet av dyslexiidentifieringar?Hur fungerar resurser, sÄsom metoder och verktyg, Àr de tillrÀckliga för att upptÀcka dyslektiker?ForskningsomrÄdet har angripits med en kvalitativ metod genom intervjuer med olika typer av pedagoger pÄ fyra gymnasieskolor i södra Sverige. Resultatet av intervjuerna visade att dyslexiidentifieringen Àr ett komplext problem dÀr sprÄkets betydelse har stor vikt för upptÀckterna.

BAKTERIER SYNS INTE Sjuksk?terskors upplevelse av att v?rda patienter b?rande av multiresistenta bakterier. En kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: Multiresistenta bakterier (MRB) ?r bakterier som har skapat resistens mot antibiotika. Antibiotikaresistens har blivit ett globalt problem som leder till att vissa infektioner blir allt sv?rare att behandla. Problemet har ocks? blivit alltmer omtalat, och det arbetas aktivt f?r att f?rhindra fortskridande utveckling.

Ledarskap i klassrummet : En studie om lÀrarstudenters uppfattningar om ledarskapet i lÀrarrollen under utbildningstiden

Studiens syfte Àr att beskriva och analysera lÀrarstudenters uppfattningar om ledarskapet under utbildningstiden, samt att undersöka om det för dessa studenter finns nÄgra sÀrskilda förutsÀttningar, som underlÀttar för utvecklandet av ett vÀl fungerande ledarskap, och vilka i sÄ fall dessa Àr. Den metod som anvÀnds i studien Àr dokumentanalys av lÀrarstudenters texter i form av reflektionsblad över sin praktik under fyra praktikperioder, dvs alla praktikperioderna studenterna har i det allmÀnna utbildningsomrÄdet i sin lÀrarutbildning.Resultatet visar att nÀstan alla studenterna uppfattar ledarskapet som oerhört komplext i lÀrarrollen. I huvudsak beskriver lÀrarstudenter ledarskapet ur ett relationellt perspektiv och som  komplext. Detta kan upplevas komplicerat, nÀr man skall hantera sitt ledarskap, eftersom detta ocksÄ uppfattas situationsbundet.TvÄ sÀrskilda förutsÀttningar, har kunnat identifieras för ett vÀl fungerande ledarskap. Det handlar om förutsÀttningarna makt, i termer av legitimitet och auktoritet, och identitet, i termer av sjÀlvkÀnsla och sjÀlvförtroende.Sökord: Pedagogiskt ledarskap, classroom management, makt, legitimitet, auktoritet, identitet, sjÀlvkÀnsla, sjÀlvförtroende, auktoritÀrt ledarskap, demokratiskt ledarskap.

? Ett liv fyllt med komplikationer? ? : En litteraturstudie om nÀrstÄendes erfarenheter nÀr en familjemedlem har psykossjukdom 

Sammanfattning:Bakgrund: Psykos Àr ett samlingsnamn för psykiska störningar dÀr uppfattningar och vÀrderingar av verkligheten Àr förÀndrade. Psykoser upptrÀder i alla Äldrar. Familjens roll Àr viktig och det Àr ovanligt att den psykiskt sjuke blir bortstött ur familjegemenskapen. För de nÀrstÄende Àr det förenat med stora pÄfrestningar att se en nÀrstÄende bli psykotisk.Syfte: Att belysa nÀrstÄendes erfarenheter av att ha en familjemedlem med psykossjukdom.Metod: En litteraturstudie anvÀndes för att besvara syftet. Resultatet baserades pÄ sex vetenskapliga artiklar som analyserades.Resultat: Resultat i studien visar att nÀrstÄende till de som har psykossjukdom upplever ett komplext liv.

Hur undviker man konflikter med hjÀlp av sitt ledarskap? : en undersökning om hur butikschefer hanterar oro och konflikter vid organisationsförÀndringar

Ledarskap Àr ett komplext begrepp som innehÄller mÄnga olika faktorer och har olika innebörder för mÄnga mÀnniskor. Som ledare för en mindre butik Àr du ensam om att utöva ett ledarskap och Àr dÄ ocksÄ ensam om att hantera de eventuella konflikter och svÄrigheter som uppstÄr. Som ledare fÄr du dagligen hantera förÀndringar av olika slag och en utmaning blir att undvika att det uppstÄr oro och konflikter personalen emellan. Syftet med denna undersökning Àr att fÄ en inblick i hur butikschefer inom modebranschen tÀnker om hur de med sitt ledarskap kan undvika oro och konflikter vid organisationsförÀndringar. Delsyftet Àr att undersöka hur de allmÀnt kan pÄverka personalen pÄ ett positivt sÀtt.

1 NĂ€sta sida ->